Hoe het allemaal begon

Wie ons de afgelopen tijd gevolgd heeft, zag al een aantal keer een bericht van ons langskomen over masterclasses, schrijfmiddagen en ons boek: Dansende Tongen. Maar hoe kwamen we er eigenlijk toe dat boek te schrijven? Hoe begon de reis die eindigde met deze boekpresentatie?

Dansende Tongen boek uitgereikt - hoe het allemaal begon

Toen Marjolijn van den Berg in 2013 haar scriptie schreef voor de opleiding Writing for Performance aan de HKU werd het zaadje geplant voor wat later het boek Dansende Tongen zou worden. Voor haar onderzoek organiseerde ze workshops om de schrijfoefeningen die ze had ontwikkeld uit te proberen. Na afloop kwam één van de deelnemers naar haar en toe en zei: ‘Kan ik je scriptie krijgen als je klaar bent? Ik zou er graag in neuzen als ik schrijf-inspiratie nodig heb.’ Dit zette haar aan het denken: wat wil ik met dit onderzoek als ik mijn diploma heb gehaald? Ze stapte naar het Lectoraat Performatieve Maakprocessen om te kijken hoe ze haar onderzoek kon verder zetten. In samenspraak met Nirav Christophe, hoofd van het lectoraat, ontstond het idee voor een schrijfhandboek.

Om het boek zo bruikbaar en gelaagd mogelijk te maken, werd al snel besloten om het schrijversteam uit te breiden. Marjolijn dook in de onlangs gepubliceerde afstudeerscripties van de HKU. Samen met Nirav kwam ze tot vier schrijvers die zich ook op een verfrissende, inspirerende manier bezighielden met schrijfstrategieën. Schrijvers die allemaal geloven in de kracht van het spel met taal en het idee dat inspiratie niet iets is waarop je zit te wachten, maar iets dat je creëert door aan de slag te gaan. Deze schrijvers waren: Annet Bremen, Eva Gouda, Ninke Overbeek en Rick Steggerda.

Elke schrijver onderzocht een voor hem of haar specifiek onderwerp in het schrijven. Zo onderzocht Annet bijvoorbeeld hoe de klank van de taal betekenis geeft aan de tekst, en onderzocht Eva de mogelijkheden van intertekstualiteit in een hedendaagse theatertekst.

Marjolijn en Ninke hielden zich, behalve met hun eigen hoofdstuk, ook bezig met de eindredactie. Samen met Nirav Christophe hielden ze de grote lijnen in de gaten en stelden zich steeds de vraag: hoe kan de lezer hiermee aan de slag?

Zo ontstond, alweer twee jaar geleden, het boek: Dansende Tongen, talige schrijfstrategieën voor hedendaagse theatermakers. Een boek waar we nog steeds trots op zijn en dat we graag met jullie delen.